صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۱۵

عبور از پیچ تاریخی 

گزاره‌های تحلیلی نشان می‌دهد، معمولاً جامعه‌ای برای حل مشکلات گوناگون موفق می‌شود که از آرامش روانی برخوردار باشد[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
گزاره‌های تحلیلی نشان می‌دهد، معمولاً جامعه‌ای برای حل مشکلات گوناگون موفق می‌شود که از آرامش روانی برخوردار باشد؛ به گونه‌ای که آن جامعه «ادراک تحلیلی» درستی از وضعیت، جایگاه و موقعیت کشور خویش داشته باشد و رفتار صحیحی را انتخاب کند. این وضعیت برای جامعه ایرانی در طول انقلاب اسلامی ‌اتفاق افتاده است و مردم با درک موقعیت کشور، گزاره تحلیلی دقیقی از رفتار دشمن تصور کردند و به موفقیت‌های بزرگی رسیدند. عبور از جنگ نظامی، فشارهای سنگین اقتصادی، خاموش کردن چندین فتنه پیچیده سیاسی، مقابله با توطئه‌های گروهک‌های مختلف تروریستی، از جمله منافقین، اعتماد نکردن به آمریکا و غرب و... نمونه کوچکی از موفقیت‌های مردم در طول عمر با برکت نظام ‌اسلامی‌ است. در چنین فضایی همه توطئه‌های محور عبری‌ـ غربی‌ـ عربی که با هزینه‌کرد میلیارد دلاری طراحی می‌شود، با بن بست مواجه روبه‌رو می‌شود؛ از این رو دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ‌ایران، تغییر تاکتیک داده است. بر هم زدن «امنیت روانی» جامعه از طریف «بمباران اطلاعات و اخبار دروغ» در سطح جامعه از طریق فضای مجازی از جمله آن اقدامات است.
سرمایه‌گذاری دشمن در بستر فضای مجازی برای تغییر «قدرت تحلیلی جامعه» در حالی اتفاق می‌افتد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در عصر حاضر به بخش بزرگی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. ایجاد برخی از شغل‌های مجازی سبب شده است که بسیاری از بستر فضای مجازی درآمد داشته باشند و زندگی بدون آن برای‌شان امکان‌پذیر نباشد. 
بنابراین صرف فراهم‌سازی دسترسی به فضای مجازی اقدام نیمه‌کاره است که بی‌توجهی به محتوای آن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به ارمغان بیاورد. رهاسازی این فضا سبب شده است دشمن با ایجاد گزاره‌های ناامیدکننده، امنیت روانی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. اگر بپذیریم کشور در شرایط حساس پیچ تاریخی قرار دارد، باید درباره نحوه عبور موفق‌آمیز از موقعیت هم تدبیر‌ اندیشده شود. برای کسب موفقیت در وضعیت فعلی و عبور از پیچ تاریخی، همراهی مردم نیاز اساسی است که باید مدنظر قرار گیرد. دشمن عبری‌ـ غربی در همه شرایط به دنبال جداسازی مردم با ترفند بر هم زدن امنیت روانی جامعه است. در وضعیت فشار اقتصادی و انفجار تورمی، بستر برای ناکارآمد جلوه دادن نظام در اذهان عمومی ‌بیشتر فراهم است یا زمانی که موارد متعددی از مفاسد اقتصادی رخ می‌دهد، زمینه لازم برای نظام‌مند جلوه دادن فساد در نظام به وسیله شایعه‌پردازی و دامن زدن به اخبار دروغ در این زمینه بیشتر فراهم می‌شود. به نظر می‌رسد، برای عبور از این فضا، باید رصد دقیق از فضای مجازی صورت بگیرد و یک فضای مجازی واقعی از لحاظ محتوایی برای مخاطبان آن فراهم کرد. در عین حال، مردمی‌کردن مدیریت و ایجاد ارتباط مستمر مسئولان و مدیران با مردم، از بین بردن تورم افسارگسیخته و ایجاد اقتصاد پویا که در دولت سیزدهم در حال انجام است، اتخاذ سیاست خارجی بر اساس ارزش‌ها و اولویت‌های کشور و دوری جستن از اعتماد بدون پشتوانه به بیرون از مرزهای کشور، تقویت رسانه ملی و پاسخگو بودن رسانه به شبهات مطرح شده در سطح جامعه با تولید آثار فاخر، وضع قانون عملی در راستای حمایت از فعالان فضای مجازی، انتشار گسترده اخبار مثبت در سطح جامعه و به اصطلاح تهاجمی ‌رفتار کردن در فضای مجازی با رویکرد جهاد تبیین و... از جمله اقدامات ضروری در شرایط کنونی جامعه است. 
از این رو باید در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور به حوزه شبکه‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای شود و قوانین یکپارچه‌ای برای این حوزه وضع و آموزش‌های لازم درباره جنبه‌های تاریک شبکه‌های اجتماعی به همه افراد جامعه به ‌ویژه قشر نوجوان و جوان داده شود. یکی از راهبردهای مؤثر در این زمینه می‌تواند آموزش «سواد رسانه‌ای» و و در سطحی عمیق‌تر «تربیت رسانه‌ای» و گنجاندن آن در برنامه‌های مدارس و مراکز آموزش عالی کشور باشد. تقویت سواد رسانه‌ای در سطح عمومی‌ به عنوان پادزهر تلاش دشمن در ایجاد دوگانگی‌های غیر واقعی در سطح جامعه است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات